måndag 3 mars 2008

Från en paneldeltagare...

I tisdags var jag i Stockholm en sväng, tur och retur samma dag, för att medverka i radio P3. Tillsammans med två andra frivilliga sexsäljare, ingick jag i programmets I verkligheten panel. En av de övriga hade jag mött tidigare i ett annat sammanhang. Den andra var ett okänt ansikte. Vi slapp till min glädje, att ge oss ut till radiohuset, utan inspelningen skedde i en studio i gamla stan.
Studiopersonalen var väldigt trevlig och tillmötesgående. Över en kopp kaffe etablerade vi en tillräcklig kontakt, för att sedan ganska avslappnade inta våra platser i studion. Stående runt ett litet bord, med varsin mikrofon framför näsan, i ett litet, litet rum, pratade vi då på och svarade på frågor. I ett rum bredvid satt kontrollkillen, som efter en halvtimma fick sällskap utav Pye Jacobson. En tjej som jag inte heller träffat tidigare, men som sedan många år tillbaka kämpat för de mänskliga rättigheterna, där då naturligtvis även sexarbetares rättigheter ingår. Numer verkar hon mest internationellt.

Ca 40 minuter var det sagt, att det hela skulle ta, men vi höll på ungefär 1½ timma. Då var syret i stort sett slut och så även vi. Jag beundrar de som sedan klippte ner dessa 90 minuter till sändningens ca 10 minuter, utan att det väsentligaste försvann.
Det kan tyckas överdrivet positivt, det vi säger i inslaget. Men betänk då att vi är frivilliga sexarbetare, som gillar det vi gör. Vi kan inte måla upp en bild, som inte stämmer för oss. Vi får för den skull inte glömma, att det finns de som mår dåligt av det de gör och de som även blir tvingade. Vi tre pratar endast utifrån vår verklighet, precis som tidigare paneler utav revisorer, bagare mm. har gjort.

Senare, efter två och ett halvt glas rött och en sallad, i sällskap med dessa tre trevliga kvinnor på en närliggande bar, så tog jag en rask promenad i regnet ner till centralen, för vidare färd hemåt. (jag går hellre än åker tunnelbana ) Kl.22.00 cirkus, satte jag nyckeln i min lägenhetsdörr. Det här var en kul och annorlunda dag, med nya möten och nya upplevelser. Och nu när jag själv lyssnat av resultatet på webben, så är även ni som läser, välkomna att göra detsamma, om ni vill. Vill ni bara ta del av vårt inslag, klicka här . I skrivande stund är det ännu inte inlagt. Vill ni lyssna på allt så klickar ni här, andra delen ca 5 min in. Där kan ni även läsa vad just detta program handlar om. Förutom oss då, så tar de denna gång upp bla prästfester.
"Det går ett rykte i Uppsala. De allra värsta festerna står prästerna för. I huset där de blivande prästerna bor ligger kvarglömda kondomer och champagnekorkar i bokhyllorna. Följ med på en blöt kväll när Gud tittar på – på prästfest. För vad är synd egentligen?"

Sedan vill jag inte höra några gliringar framöver, om dialekter *ler*. Va sjutton, det är inte lätt att vara östgöte bland 08-or.


http://blogg.expressen.se/gretagarbo/entry.jsp?messid=348863

Inga kommentarer: